This is some text inside of a div block.
Bedrijf dat vrijwilligerswerk verricht voor een goed doel
September 2, 2025
Author:
Sem Reijgwart

5 manieren om als bedrijf een goed doel te steunen

Veel bedrijven willen iets goeds doen. Voor hun omgeving, voor een maatschappelijke missie (Wat is MVO?), of gewoon omdat het goed voelt. Maar vaak ontbreekt het aan tijd, inspiratie of structuur.

Gelukkig zijn er manieren om maatschappelijke impact te maken zonder gedoe. Of je nu een klein team hebt of meerdere vestigingen: deze vijf opties zijn concreet, effectief én goed uitvoerbaar.

Goed doel steunen fiscaal aftrekbaar

Een belangrijk voordeel: in veel gevallen is een goed doel steunen fiscaal aftrekbaar. Denk aan donaties, sponsoring of kosten voor maatschappelijke activiteiten. Dat maakt impact maken niet alleen goed voor de wereld, maar ook slim voor je boekhouding. Een donatie aan een erkend goed doel is voor bedrijven vaak aftrekbaar van de belasting, mits het goede doel een ANBI-status heeft en je je houdt aan het maximum van 50% van de winst en €100.000 per jaar. Let op: het moet gaan om een echte gift, niet om sponsoring of reclame.

Vijf concrete manieren om als bedrijf impact te maken

1. Sponsor je eigen dienst of product

Je hoeft geen geld over te maken om impact te maken. Veel bedrijven zetten hun eigen dienst of product in. Denk aan een IT-bedrijf dat gratis een website bouwt voor een goed doel. Of een taxibedrijf dat vervoer regelt voor mensen die niet zelfstandig kunnen reizen.

Werk je in de horeca? Dan kun je een lunch of diner aanbieden aan een organisatie als het Ouderenfonds. Retailers sponsoren regelmatig producten, bijvoorbeeld voor acties van de Voedselbank of Stichting Opkikker.

2. Organiseer of doe mee aan een sponsorloop

Ga met je team of klanten meedoen aan een sponsoractie. Denk aan een lokale run, een wandeltocht of een sportieve challenge. Zo haal je geld op en werk je aan teamspirit.

Liever aansluiten bij een bestaand evenement? Bekijk dan initiatieven als de EpilepsieLoop, de Sunset Walk van de Hersenstichting of de KWF SamenLoop. Bedrijven doen vaak mee met een eigen team, inclusief shirts en donatiepagina. Laagdrempelig en zichtbaar.

3. Zet je wachttijd slim in

Heb je een telefonische wachtrij of een chatfunctie op je website? Dan kun je die gebruiken om te vertellen over het goede doel dat je steunt. Geen verkoopverhaal, maar een korte boodschap die inspireert.

Bijvoorbeeld: “Terwijl je wacht op een medewerker hoor je een kort bericht van een goed doel dat wij steunen namelijk, Stichting Jarige Job. Wist je dat wij Stichting Jarige Job steunen? Zo vieren alle kinderen hun verjaardag. Ook als er thuis geen geld voor is……”

Een kleine aanpassing, maar wel eentje die laat zien waar je als bedrijf voor staat.

4. Ga voor een maatschappelijk betrokken teamuitje (teamactiviteit)

Met je team de handen uit de mouwen steken is misschien wel de meest directe manier om impact te maken. En je merkt het meteen: de sfeer, de dankbaarheid, het teamgevoel.

Voorbeelden per branche:

  • Help bij een uitje van De Zonnebloem: ga mee op rondvaart, museumbezoek of picknick met ouderen
  • Pak verjaardagspakketten in voor kinderen in armoede bij Stichting Jarige Job
  • Plant bomen of werk een dag mee op een voedseltuin
  • Sorteren en inpakken bij de lokale Voedselbank
  • Doe een klusdag bij een kinderboederij
  • Organiseer een lunch of activiteit voor mensen met een beperking of eenzame ouderen

Je doet iets goeds én je haalt je team even uit de dagelijkse sleur.

5. Sponsor een goed doel via reviews

Vraag je klanten om een review achter te laten, en doneer voor elke review een klein bedrag aan een goed doel. Zo werk je aan je zichtbaarheid én aan je maatschappelijke bijdrage.

Deze Review Booster is ideaal als je weinig tijd hebt, maar wél impact wil maken. Bedrijven zoals Isolatiespecialist.nl passen deze methode toe – met blijvende resultaten.

Hoe weet je of een goed doel betrouwbaar en transparant is?

Wie als bedrijf wil geven aan een maatschappelijk initiatief, wil zeker weten dat het geld goed besteed wordt. Let daarom op twee belangrijke kenmerken:

  • Een ANBI-status: dan is de organisatie erkend als algemeen nut beogende instelling
  • Een CBF-keurmerk: dit garandeert transparantie over inkomsten en bestedingen

Het CBF stelt onder meer als eis dat een goed doel inzicht geeft in waar geld, goederen en tijd vandaan komen én wat ermee gebeurt.

🔎 Benieuwd welke goede doelen bij jouw bedrijf passen?

Bekijk de blog: Welke goede doelen passen bij jouw bedrijf?

Meer inspiratie nodig?

Bekijk nog 10+ creatieve manieren hoe je met jouw bedrijf een goed doel kan steunen via de pagina Klantverhalen.